W celu uzyskania przez rodzinny ogród działkowy dotacji w ramach Mazowieckiego Instrumentu Aktywizacji Działkowców Mazowsze 2019 przygotowanego przez Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego, należy wykonać konkretne działania. Zachęcamy do zapoznania się z przygotowanym dla ROD schematem czynności, jakie należy podjąć.
- Przygotowanie harmonogramu i kosztorysu zadania (określenie czynności do wykonania, przewidywanego czasu i kosztu realizacji);
- Złożenie przez Zarząd ROD wniosku o realizację zadania na Walnym Zebraniu ROD. Wniosek powinien określać przedmiot zadania, termin realizacji, koszt oraz źródło finansowania:
- 40 % dotacji z samorządu województwa, nie więcej niż 10 tys. zł;
- 40 % dotacji z gminy oraz
- 20 % z rodzinnego ogrodu działkowego.
Wzór wniosku został ustalony w uchwale KR PZD nr 14/III/2015 z dnia 1 października 2015 r. w sprawie zasad prowadzenia inwestycji i remontów w rodzinnych ogrodach działkowych. Wzór tego wniosku zaleca się stosować odpowiednio dla innych zadań niż zadania inwestycyjne (remontowe) w rozumieniu tej uchwały np. do zakupu urządzeń na potrzeby ogrodu.
- Podjęcie uchwały przez Walne Zebranie ROD o realizacji zadania;
Wzór uchwały został ustalony w uchwale KR PZD nr 14/III/2015 z dnia 1 października 2015 r. Wzór tej uchwały zaleca się stosować odpowiednio dla innych zadań niż zadania inwestycyjne (remontowe) w rozumieniu tej uchwały.
- Wystąpienie przez Zarząd ROD do Okręgowego Zarządu Mazowieckiego z wnioskiem o udzielenie pełnomocnictwa do złożenia wniosku o dotację i podpisania umowy, zgodnie z uchwałą nr 364/2015 Prezydium KR PZD z dnia 29 grudnia 2015 r. w sprawie pełnomocnictw dla zarządów ROD do występowania o dofinansowanie z funduszy europejskich, krajowych i lokalnych (do wystąpienia należy dołączyć wniosek Zarządu, o którym mowa w pkt 2 oraz uchwałę Walnego, o której mowa w pkt 3).
Wystąpienie do OZM należy przesłać drogą elektroniczną na adres mazowiecki@mazowieckipzd.pl.
- Po uzyskaniu pełnomocnictwa od OZM, złożenie wniosku o dotację do właściwego dla ogrodu urzędu miasta/gminy (termin na złożenie wniosku będzie uzależniony od zasad przyjętych przez poszczególne urzędy miasta/gminy, przy czym musi on uwzględniać termin, o którym mowa w pkt 7).
Wzór wniosku jest dostępny na stronie https://www.mazovia.pl/ekologia-i-srodowisko/miad-mazowsze-2019/.
- Następnie należy oczekiwać na akceptację wniosku przez urząd miasta/gminy. Uwzględnienie wniosku przez dany urząd miasta/gminy, zależy od tego, czy włączy się on w realizację MIAD Mazowsze 2019. W tym celu zaleca się wcześniejsze spotkanie przedstawicieli ogrodów z danego miasta/gminy/dzielnicy z ich władzami, w celu przekonania do wzięcia udziału w inicjatywie.
- Po akceptacji wniosku przez urząd miasta/gminy, urząd ten złoży wniosek do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego najpóźniej w terminie do dnia 31 maja 2019 r.
- Po akceptacji wniosku przez Urząd Marszałkowski, zostanie podpisana umowa o dotację pomiędzy tym Urzędem a właściwym urzędem miasta/gminy.
- Po podpisaniu umowy, o której mowa w pkt 8, zostanie podpisana umowa o dotację pomiędzy urzędem miasta/gminy a Polskim Związkiem Działkowców – Rodzinnym Ogrodem Działkowym, który złożył wniosek o dotację do urzędu miasta/gminy.
Dopiero po podpisaniu tej umowy może być wykonywane zadanie i wystawiona faktura do rozliczenia z dotacji.
- Po odebraniu zadania i zapłaceniu faktury, należy złożyć sprawozdanie końcowe we właściwym urzędzie miasta/gminy w terminie określonym w umowie o dotację.
- Na podstawie sprawozdania otrzymanego z ogrodu, urząd miasta/gminy złoży sprawozdanie końcowe w Urzędzie Marszałkowskim najpóźniej w terminie do dnia 15 listopada 2019 r.
- Po akceptacji sprawozdania końcowego, Urząd Marszałkowski zrefunduje poniesione koszty urzędowi miasta/gminy. Sposób przekazania środków dotacji przez urząd miasta/gminy ogrodowi, będzie uzależniony od zasad przyjętych w umowie o dotację ustalonych przez dany urząd miasta/gminy.
- Przygotowanie tablicy informacyjnej na ogrodzie dot. uzyskanej dotacji.