Obowiązujące przepisy prawa przewidują możliwości wpływania na decyzje władz lokalnych przez grupy mieszkańców. Instrumenty te mogą być wykorzystane również przez kolegia prezesów, rodzinne ogrody działkowe i działkowców w sprawach ważnych dla lokalnych społeczności ogrodowych.
Możliwe sposoby wpływania na decyzje władz lokalnych
Jedną z możliwości przewiduje ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach. Zgodnie z tą ustawą petycja może być złożona w szczególności przez grupę działkowców do organu władzy publicznej np. burmistrza, wójta, rady dzielnicy, rady gminy czy rady miasta.
Przedmiotem petycji może być żądanie zmiany przepisów prawa miejscowego (np. wysokości opłat za wywóz odpadów), czy podjęcia rozstrzygnięcia lub innego działania w sprawie dotyczącej działkowców (np. budowy drogi dojazdowej do ogrodu), mieszczących się w zakresie zadań i kompetencji adresata petycji.
Petycję składa się w formie pisemnej. Powinna ona zawierać:
- oznaczenie osób wnoszących petycję; jeżeli podmiotem wnoszącym petycję jest grupa osób (np. grupa działkowców), w petycji należy wskazać oznaczenie każdej z tych osób oraz osobę reprezentującą grupę działkowców;
- wskazanie miejsca zamieszkania oraz adresu do korespondencji wszystkich osób wnoszących petycję;
- oznaczenie adresata petycji;
- wskazanie przedmiotu petycji.
Petycja powinna być podpisana przez osobę reprezentującą grupę działkowców, a załącznikiem do petycji powinna być lista osób popierających petycję wraz z ich podpisami.
Na stronie internetowej podmiotu rozpatrującego petycję niezwłocznie zamieszcza się informację o złożeniu petycji i informacje o przebiegu jej rozpatrywania. Zgodnie z art. 10. ust. 1 ustawy organ ma 3 miesięcy na rozpatrzenie petycji.
Drugą z możliwości wpływania na decyzje władz lokalnych przewiduje ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Zgodnie z art. 41a grupa mieszkańców gminy, posiadających czynne prawa wyborcze do organu stanowiącego, może wystąpić z obywatelską inicjatywą uchwałodawczą (czynne prawo wyborcze mają osoby stale zamieszkujące obszar danej gminy).
Grupa mieszkańców, o której mowa w ust. 1, musi liczyć:
1)w gminie do 5000 mieszkańców – co najmniej 100 osób;
2)w gminie do 20 000 mieszkańców – co najmniej 200 osób;
3)w gminie powyżej 20 000 mieszkańców – co najmniej 300 osób.
Projekt uchwały zgłoszony w ramach obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej staje się przedmiotem obrad rady gminy na najbliższej sesji po złożeniu projektu, jednak nie później niż po upływie 3 miesięcy od dnia złożenia projektu. Komitet inicjatywy uchwałodawczej ma prawo wskazywać osoby uprawnione do reprezentowania komitetu podczas prac rady gminy.
Rada gminy powinna określić w drodze uchwały: szczegółowe zasady wnoszenia inicjatyw obywatelskich, zasady tworzenia komitetów inicjatyw uchwałodawczych, zasady promocji obywatelskich inicjatyw uchwałodawczych, formalne wymogi, jakim muszą odpowiadać składane projekty.
Zachęcamy Kolegia Prezesów, Zarządy ROD i działkowców do podejmowania działań mających na celu wpływanie na władze lokalne, w sprawach ważnych dla Waszych ogrodów.
ŁP