Zgodnie z nowelizacją ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach po 1 lipca br. zmienią się zasady usuwania odpadów komunalnych. Stołeczny Ratusz opracował już projekty uchwał określające szczegółowo kryteria i sposób naliczania opłat za wywóz śmieci. Projekty tzw. uchwał śmieciowych będą dyskutowane na najbliższej sesji rady miasta. Jak zmienią się zasady usuwania odpadów w warszawskich ogrodach działkowych ?
Jakie będą opłaty za usuwanie odpadów w ogrodach działkowych ?
W myśl nowelizacji ustawy opłaty za wywóz śmieci będą pobierane przez gminy i uzależnione od rodzaju zabudowy. Inaczej będą traktowane nieruchomości, na których stale zamieszkują ludzie, a inaczej nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy. Zgodnie z projektami uchwał Rady Miasta st. Warszawy dla nieruchomości, na której nie zamieszkują mieszkańcy (np. ogrody działkowe), a powstają tam odpady komunalne, obowiązywałyby następujące stawki opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi:
1) w przypadku, gdy odpady komunalne są zbierane i odbierane w sposób selektywny w wysokości:
a) 19,00 zł za jednorazowe opróżnienie pojemnika o pojemności 120 litrów,
b) 23,00 zł za jednorazowe opróżnienie pojemnika o pojemności 240 litrów,
c) 46,00 zł za jednorazowe opróżnienie pojemnika o pojemności 660 litrów,
d) 49,00 zł za jednorazowe opróżnienie pojemnika o pojemności 770 litrów,
e) 55,00 zł za jednorazowe opróżnienie pojemnika o pojemności 1100 litrów,
f) 190,00 zł za jednorazowe opróżnienie pojemnika o pojemności 3500 litrów,
powiększone o 50,00 zł za każde kolejne rozpoczęte 1000 litrów pojemności
pojemnika;
2) w przypadku, gdy odpady komunalne nie są zbierane i odbierane w sposób selektywny w wysokości:
a) 27,00 zł za jednorazowe opróżnienie pojemnika o pojemności 120 litrów,
b) 32,00 zł za jednorazowe opróżnienie pojemnika o pojemności 240 litrów,
c) 64,00 zł za jednorazowe opróżnienie pojemnika o pojemności 660 litrów,
d) 69,00 zł za jednorazowe opróżnienie pojemnika o pojemności 770 litrów,
e) 77,00 zł za jednorazowe opróżnienie pojemnika o pojemności 1100 litrów,
f) 266,00 zł za jednorazowe opróżnienie pojemnika o pojemności 3500 litrów,
powiększone o 70,00 zł za każde kolejne rozpoczęte 1000 litrów pojemności
pojemnika.
Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi uiszczałoby się miesięcznie, w terminie do 28 dnia każdego miesiąca. Termin wniesienia pierwszej opłaty upływa z dniem 29 lipca 2013 r. Projekt uchwały nie określa szczegółowo częstotliwości odbioru śmieci z terenu nieruchomości.
Jakie dokumenty trzeba złożyć w gminach?
Zarządzający ROD będą zobligowani do wypełnienia i złożenia w gminie stosownej deklaracji (druki dostępne w gminach) zawierającej niezbędne dane i określającej ilość wytwarzanych śmieci, czyli wielkość pojemników. Ponadto trzeba będzie także załączyć dokumenty potwierdzające dane zawarte w deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Dla nieruchomości, na której nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne, mają to być dokumenty potwierdzające ilość odebranych odpadów komunalnych, z ostatnich 6 miesięcy przed dniem złożenia pierwszej deklaracji.
Biuro OZM na bieżąco monitoruje sprawę uchwał śmieciowych i na najbliższej sesji rady miasta (7 marca br.) obecny będzie przedstawiciel biura.
oma