Szanowni Państwo – Okręgowy Zarząd Mazowiecki PZD uzyskał informację o planowanym zebraniu „wyłączeniowym”’ ROD „Ursynów” w dniu 8 września 2018 r. Szanując prawo działkowców do podjęcia samodzielnej decyzji co do przynależności do Polskiego Związku Działkowców, czujemy się, jednakże w obowiązku przedstawienia wyjaśnień w stosunku do treści informacji zamieszczonych na stronie internetowej ROD „Ursynów” w Warszawie.
Nie jest prawdą, że Zarząd ROD „Ursynów” nie uzyskał informacji o postępowaniu w sprawie uzyskania prawa użytkowania do terenu zajmowanego przez Wasz ogród. Informacja taka była przekazywana Zarządowi ROD np. pismem nr 3656/RP-ŁP/2017 z dnia 2 czerwca 2017 r. Zgodnie z aktualną informacją z urzędu postępowanie powinno zakończyć się do 30.09.2018 r. Przeszkodą w jego wcześniejszym zakończeniu był brak mapy ogrodu, którą Zarząd ROD „Ursynów” dostarczył w marcu br.
Postępowanie sądowe wszczęte na wniosek ROD „Ursynów” w latach poprzednich, które miało na celu uaktualnienie wpisów w księdze wieczystej, zostało zakończone ze względów formalnych. Ogród nie posiada i nie przedstawił dokumentów, które pozwalałyby na jego pozytywne rozstrzygnięcie. W wyniku wycofania się z postępowania uniknięto konieczności poniesienia przez działkowców dodatkowych kosztów w wysokości kilku tysięcy złotych. Zarząd ROD był zapraszany na spotkania w Okręgu w celu omówienia dalszych kroków w tej kwestii, jednakże nie skorzystał z zaproszenia.
Nie jest prawdą, że ogród „wyłączając” się z PZD nadal będzie mógł kontynuować działalność wynajmu powierzchni reklamowej. Taka działalność jest niezgodna z ustawą o rodzinnych ogrodach działkowych, niezależnie od tego, czy ogród należy, czy nie do Polskiego Związku Działkowców. Dodatkowo rodzi obowiązki podatkowe np. w ramach podatku VAT.
Sugerowane w informacji oszczędności w przypadku wyłączenia ogrodu z PZD, nie biorą pod uwagę, że jako działkowcy będziecie musieli ponieść dodatkowe koszty zatrudnienia służb prawnych do obsługi prawno-organizacyjnej stowarzyszenia, jako odrębnej osoby prawnej.
Nie jest prawdą, że w przypadku ewentualnej likwidacji ogrodu, będąc częścią PZD tracicie Państwo prawo do otrzymania terenu zastępczego pod nowy ogród oraz jego odtworzenia (prawo to wynika wprost z art. 21 ustawy o rodzinnych ogrodach działkowych). Wbrew twierdzeniom, również obecnie ogród może otrzymywać dotacje celowe z budżetu gminy – wiele ogrodów należących do PZD korzysta z tej możliwości. Wymaga to tylko inicjatywy Zarządu ROD.
Tak więc, co tracicie Państwo jako działkowcy, w przypadku wyłączenia z PZD:
- możliwość zwrócenia się do Okręgu Mazowieckiego PZD ze skargą na działania Zarządu ROD;
- możliwość zbadania i skontrolowania działalności finansowej i administracyjnej Zarządu ROD przez Okręg Mazowiecki PZD (z chwilą wyłączenia z PZD działalność Zarządu ROD pozostaje poza realną kontrolą);
- możliwość korzystania z porad prawnych i ogrodniczych Okręgu Mazowieckiego PZD;
- możliwość korzystania z materiałów informacyjnych i wzorów dokumentów przygotowywanych przez służby PZD;
- możliwość korzystania z faktu, że jesteście częścią dużej organizacji, która ma dużo większą siłę oddziaływania na organy administracji i developerów, niż pojedynczy ogród;
- możliwość uzyskania dotacji z Okręgu Mazowieckiego PZD, w celu sfinansowania inwestycji ogrodowych.
Warto się więc zastanowić przed podjęciem nieodwracalnej decyzji o wyłączeniu ogrodu z PZD.
Krzysztof Podlewski
Prezes Okręgu Mazowieckiego PZD