Odpowiedzi Biura OZ Mazowieckiego na najczęstsze pytania Działkowców

  1. Czy nowelizacja ustawy o ochronie przyrody i zmiana przepisów dotycząca zasad wycinki drzew i krzewów dotyczy także działkowców? Czy potrzebna jest zgoda na przycinanie i pielęgnację drzew?

 

W myśl zmian wprowadzonych w ustawie o ochronie przyrody, od 1 stycznia 2017 r. działkowiec może bez zezwolenia dokonać wycinki jedynie takich drzew, których obwód pnia na wysokości 130 cm nie przekracza:

  • 100 cm – w przypadku topoli, wierzb, kasztanowca zwyczajnego, klonu jesionolistnego, klonu srebrzystego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego;
  • 50 cm – w przypadku pozostałych gatunków drzew.

Jeśli chodzi o krzewy, to  działkowiec może aktualnie bez zezwolenia usunąć krzew lub krzewy rosnące w skupisku o powierzchni do 25 m².

W pozostałych przypadkach (jeśli obwody drzew lub powierzchnia zajmowana przez krzewy przekraczają wskazane powyżej) nadal stosuje się wymóg złożenia wniosku o zgodę na wycinkę, podobnie, jak w latach ubiegłych. Nie ma już znaczenia wiek drzewa czy krzewu, lecz obwód pnia drzewa i powierzchnia, jaką zajmują krzewy.

W odniesieniu do drzew i krzewów owocowych przepisy nie zmieniły się i  działkowcy nadal mogą je usuwać z działki bez konieczności uzyskiwania zezwolenia organu administracji.

Niezmienna pozostaje również zasada, iż za drzewa rosnące na działce i wnioskowanie  o ewentualną wycinkę odpowiada działkowiec, a za rosnące na terenie wspólnym ROD – zarząd ogrodu.

Ponadto,  jeśli działkowiec (lub zarząd ROD) złożył wniosek do organu administracji o pozwolenie na wycinkę drzewa lub krzewów rosnących na działce lub na terenie ROD i do końca 2016 r. decyzja w tej sprawie albo nie zapadła, albo jeszcze nie stała się ostateczna – od 1 stycznia 2017 roku stosowane będą nowe, korzystniejsze dla działkowców przepisy.

Nie jest konieczne uzyskiwanie zgody na pielęgnację drzew (cięcia, sanitarne i korygujące) na działkach i na terenie wspólnym ROD. W tym przypadku jednak należy pamiętać, aby nie wykonywać jednorazowo zbyt drastycznych cięć, które mogą być zakwalifikowane przez Wydziały Ochrony Środowiska, jako zniszczenie drzewostanu. W przypadku starszych drzew najlepiej kierować się zasadą, iż w jednym sezonie nie tniemy więcej niż 1/3 długości pędów, gałęzi, po to by drzewa szybciej się zregenerowały i nie zatraciły charakterystycznego dla danego gatunku pokroju korony.

 OMA

2. Jakie są zasady sadzenia drzew ozdobnych i owocowych na działce?  Czy drzewa mogą rosnąć przy ogrodzeniu działki?

 

Sadzenie drzew i krzewów owocowych na działce

Zgodnie z § 53 regulaminu ROD, gatunki i odmiany drzew owocowych słabo rosnących i karłowych należy sadzić w odległości co najmniej 2 metrów od granicy działki. W przypadku moreli należy zachować odległość co najmniej 3 metrów. Czereśnia i orzech włoski nie mogą być sadzone w odległości mniejszej niż 5 metrów od granicy działki, z wyjątkiem szczepionych na podkładach słabo rosnących, które można sadzić w odległości nie mniejszej niż 3 metry. Krzewy owocowe należy sadzić w odległości nie mniejszej niż 1 m od granicy działki, a krzewy leszczyny 3 metrów.

Sadzenie drzew i krzewów ozdobnych na działce

Paragraf 54 regulaminu ROD mówi, iż na działce działkowcy powinni sadzić jedynie karłowe gatunki i odmiany drzew i krzewów ozdobnych, w tym iglastych. Drzewa i silne rosnące krzewy powinny być posadzone co najmniej 2m od granicy działki. W odległości 2m od granicy działki wysokość drzew i krzewów ozdobnych (w tym iglaków) NIE POWINNA osiągać więcej niż 3m. Dopuszcza się sadzenie drzew i krzewów ozdobnych w odległości 1m od ogrodzenia, o ile ich docelowa wysokość nie przekroczy 2m (np. niskie, płożące odmiany iglaków).

Żywopłot na działce

Przy ogrodzeniu działki może natomiast rosnąć żywopłot a zasady jego zakładania określa §52 regulaminu ROD.  Mówi on, iż na granicy działek, za pisemną zgodą użytkownika sąsiedniej działki, można zakładać żywopłoty. Jego wysokość na granicy pomiędzy działkami ustalają sąsiadujący użytkownicy z tym, że nie może ona przekraczać 1 metra. Żywopłoty rosnące przy granicy działki z alejką (drogą wewnętrzną) nie mogą przekraczać wysokości 1 metra i muszą być prowadzone w ten sposób, aby nie przerastały poza granicę działki. Natomiast rosnące na granicy działki będącej jednocześnie granicą ROD nie mogą przekraczać wysokości 2 metrów i muszą być prowadzone w ten sposób, aby nie przerastały poza ogrodzenie ROD.

OMA

3Czy warto starać się o dotacje?

Często można usłyszeć od Zarządów ROD  (albo przeczytać w mailach), że nie warto przechodzić przez te wszystkie procedury i płaszczyć się przed urzędnikami, by dostać jakieś marne grosze.

Czy 50 000 złotych to marne grosze? Właśnie tyle otrzymał w 2016 r. jeden z ROD na działanie inwestycyjne polegające na wymianie instalacji wodociągowej. Ta inwestycja nie była by możliwa do przeprowadzenia tylko przy udziale dotacji i środków własnych ROD. Działkowcy podjęli na walnym zebraniu uchwałę w sprawie zaciągnięcia pożyczki z Krajowej Rady. W roku ubiegłym pożyczka oprocentowana była 2% w skali rocznej. W dniu 16 listopada 2016r. Prezydium Krajowej Rady Polskiego Związku Działkowców podjęło uchwałę nr 428/2016 w sprawie wysokości oprocentowania udzielanych w roku 2017 pożyczek z Funduszu Samopomocowego PZD na inwestycję i remonty w rodzinnych ogrodach działkowych. Według tej uchwały oprocentowanie pożyczki wynosi 1% w skali roku. Warunki pożyczki są preferencyjne i z pewnością nie będą dużym obciążeniem dla ogrodu, a korzyści są ogromne. W krótkim czasie można wykonać duże inwestycje, bez podziału budowy, czy remonty na lata.

Proces ubiegania się o dotację też nie jest wcale jakiś bardzo skomplikowany. Jasne, że trzeba przejść przez pewne procedury, ale nie ma to nic wspólnego z płaszczeniem się przed kimkolwiek. Chciałabym również nadmienić, iż w roku 2016 dotację uzyskały wszystkie ogrody, które spełniły warunki określone w Uchwale Nr  22 /2016 Prezydium OZM PZD  z dn. 11.02.2016 w sprawie przyjęcia kryteriów udzielania i rozliczania dotacji z Funduszu Rozwoju ROD przez Prezydium OZM PZD oraz opiniowania wniosków o dotację z Krajowego Funduszu Rozwoju ROD rodzinnym ogrodom działkowym na terenie Warszawy i województwa mazowieckiego oraz pozytywnie zostały zaopiniowane przez komisję inwestycyjną.

W sumie 69 ROD otrzymało dotację z Funduszu Rozwoju OZM PZD na łączną kwotę 797 077zł.

Poniżej zestawienie z rozkładem przyznanych dotacji w odniesieniu do poszczególnych struktur OZM PZD.

 

Struktura OZM PZD Ilość ROD Kwota przyznanych dotacji (zł)
Warszawa i okolice 33 433198

 

Delegatura Siedlce 13 189958
Delegatura Radom 8 77780
Biuro Ciechanów 6 47170
Delegatura Płock 8 45407
Biuro Ostrołęka 1 3564
RAZEM 69 797 077

 

W chwili obecnej jesteśmy przed Walnymi Zebraniami jest to najlepszy czas na planowanie przez Zarządy ROD inwestycji. Pamiętajmy to na Zarządzie ROD spoczywa ten ciężki, a zarazem chwalebny obowiązek, zaplanowania i przeprowadzenia inwestycji w postaci budowy czy remontu na ogrodzie. Zarząd ROD jest tutaj Inwestorem. Na zebranie przygotujmy się dobrze, przeanalizujmy która inwestycja jest najbardziej niezbędna w ROD, zbierzmy oferty, sporządźmy kosztorys, zbilansujmy inwestycję. Wszelkie wzory dokumentów dostępne są na stronie OZM PZD w zakładce dokumenty. Przypominam, że starając się o dotację należy przedłożyć do OZM PZD komplet dokumentów, w którym nie może zabraknąć:

  • wniosku Zarządu ROD o dotację (załącznik nr 2 do uchwały nr 22/2016) na jedno zadanie  inwestycyjno – remontowe,
  • uchwały Walnego Zebrania ROD w sprawie wniosku o przyznanie
    dotacji z Funduszu Rozwoju ROD,
  • wniosku zarządu ROD na Walne Zebranie (Konferencję Delegatów),
  • uchwały Walnego Zebrania (Konferencję Delegatów)
  • wstępnego kosztorysu (zestawienia kosztów),
  • projektu technicznego,
  • sprawozdanie z dotychczas zrealizowanych czynności podjętych w celu planowania, finansowania, przygotowania, wyboru wykonawcy, rozpoczęcia i realizacji inwestycji, zawierające w szczególności informacje czy, kiedy, z jakim efektem zostały podjęte działania, o których mowa w Uchwale nr 14/III/2015 Krajowej Rady Polskiego Związku Działkowców z dnia 1 października 2015 r. w sprawie zasad prowadzenia inwestycji i remontów w rodzinnych ogrodach działkowych w Polskim Związku Działkowców, dzięki którym można ustalić na jakim etapie jest inwestycja,
  • dokumentacji fotograficznej elementów infrastruktury podlegających remontowi czy modernizacji, budowy czy innych czynności będących przedmiotem zadania inwestycyjnego.

 

APM

4.  Jak zelektryfikować ROD?

Rozpoczęcie prac nad elektryfikacją ogrodu należy zacząć od podjęcia Uchwały na Walnym Zebraniu w sprawie elektryfikacji ROD. Należy pamiętać, że w kosztach budowy linii energetycznej na terenie ROD partycypują wszyscy działkowcy, nawet ci którzy głosowali przeciw uchwale, wstrzymali się od głosów lub byli nieobecni, a uchwała została przyjęta.

Następne kroki Zarząd ROD winien skierować do przedsiębiorstwa energetycznego, w celu pozyskania i złożenia wniosku o wydanie warunków przyłączenia. Wniosek o wydanie technicznych warunków podłączenia do sieci należy złożyć w oddziale przedsiębiorstwa zarządzającego siecią energetyczną w danym rejonie.

Warunki przyłączenia określają:

  • możliwość podłączenia danego medium,
  • zakres oraz sposób wykonania rozbudowy sieci,
  • wymagane parametry techniczne przyłącza,
  • planowany koszt

Na podstawie zawartej umowy z dostawcą prądu, inwestor uiszcza opłatę przyłączeniową, a zakład energetyczny wykonuje przyłącze do granicy działki zakończone skrzynką ZK. Inwestor natomiast samodzielnie wykonuje Wewnętrzną Linię Zasilającą (WLZ).

Zakład energetyczny wydaje warunki przyłączenia na podstawie złożonego wniosku. Wraz z warunkami przyłączenia wnioskodawca otrzymuje projekt umowy przyłączeniowej. Określa ona m.in. szacunkowy koszt przyłączenia oraz czas realizacji przyłącza. Techniczne warunki przyłączenia do sieci elektroenergetycznej obowiązują przez 2 lata od momentu ich wydania.

W warunkach przyłączenia bardzo ogólnie określona jest lokalizacja złącza na naszej działce. Po podpisaniu umowy z operatorem sieci skontaktuje się z nami projektant nadzorujący realizację inwestycji. Wspólnie z nim możemy ustalić, w którym miejscu ma zostać zbudowane złącze z bezpiecznikami oraz licznikiem energii. Jego lokalizacja zależy zwykle od typu przyłącza – najczęściej wykonuje się przyłącza ziemne, rzadziej spotykane są kablowe. O rodzaju przyłącza decyduje operator sieci elektrycznej.

Kablowe – instalacja elektryczna przebiega pod gruntem, złącze kończy się w skrzynce z licznikiem. Zazwyczaj skrzynka umieszczona jest w granicy działki.

Napowietrzne – linia kablowa prowadzona nad ziemią, taki rodzaj przyłącza wykonuje się kiedy w okolicy znajduje się linia energetyczna.

 

Opłata za przyłącze zależy od wielu czynników, są to:

  • Stawka opłaty z zł/kW , która zależy od rodzaju przyłącza
  • Mocy przyłączeniowej
  • Długości przyłącza, za każdy dodatkowy metr powyżej 200 zapłacimy 32,00 zł bądź 24,00 zł (w zależności od przyłącza)
  • Podatek VAT 23%

 

Opłata za przyłączenie do sieci jest uzależniona od grupy przyłączeniowej, do której zaliczony zostanie podmiot przyłączany. Przykładowo kwoty ustalone przez jedno z przedsiębiorstw energetycznych na 2017r.:

 

  • IV grupa przyłączeniowa – dla przyłącza napowietrznego 42,54 zł / kW, dla przyłącza kablowego 57,55 zł / kW,

 

  • V grupa przyłączeniowa – dla przyłącza napowietrznego 42,54 zł / kW, dla przyłącza kablowego 57.55 zł / kW,

 

  • VI grupa przyłączeniowa* – dla przyłącza napowietrznego 42,54 zł / kW, dla przyłącza kablowego 57,55 zł / kW,

 

  • VI grupa przyłączeniowa** – 7,66 zł/kW

 

*) – w przypadku, gdy jest budowane przyłącze,

 

**) – w przypadku podłączenia do istniejącej sieci.

 

Przykład:

Jeśli chcemy wykonać przyłącze o moczy 8 kW w IV grupie przyłączeniowej o długości 250 m. Rodzaj przyłącze kablowe.

8kW * 57,55zł * 23% vat = 566,29

50 dodatkowych metrów * 32,00 zł * 23% vat = 1968 zł

Całość inwestycji = 2534,29 zł

Tyle zapłacimy za wykonanie przyłącza, w kalkulacji nie ujęto kosztów złożenia wniosków jak i innych opłat administracyjnych.

Pragnę zwrócić uwagę na fakt iż o wszelkie zgody i pełnomocnictwa należy zwrócić się pisemnie do OZM PZD.

 

APM

5. CZY DZIAŁKOWIEC MA OBOWIĄZEK INFORMOWANIA ZARZĄDU ROD O ADRESIE   ZAMIESZKANIA ?

Zgodnie z § 81 ust. 1, 2 i 3 Regulaminu ROD z dnia 1 października 2015 r. działkowiec ma obowiązek zgłaszania do zarządu ROD na piśmie zmianę danych osobowych, w tym zmianę miejsca zamieszkania i adresu do korespondencji. Działkowiec ponosi odpowiedzialność za skutki niezgłoszenia zmiany danych osobowych, które mogły mieć wpływ na decyzje zarządu ROD związane z prawem do działki. Brak zgłoszenia Zarządowi ROD faktu zmiany miejsca zamieszkania lub pobytu może mieć dla działkowca negatywne konsekwencje polegające na tym, że pismo skierowane do działkowca wysłane na podany przez niego adres, który jest nieaktualny, zostanie zwrócone przez pocztę Zarządowi ROD, który ma prawo pozostawić to pismo w aktach ze skutkiem doręczenia. Należy podkreślić, że w sprawach dotyczących prawa do działki zasadą jest występowanie przez Zarząd ROD do działkowca na piśmie, stąd tak istotnym jest, aby organ ten posiadał wiedzę o rzeczywistym miejscu pobytu działkowca, aby ten mógł zostać faktycznie poinformowany o sprawach dotyczących przysługującego mu prawa do działki. Nie jest obowiązkiem Zarządu ROD podejmowanie działań zmierzających do ustalenia aktualnego miejsca zamieszkania lub pobytu działkowca. Dlatego też to działkowiec zobowiązany jest dochować starań, aby Zarząd ROD był na bieżąco informowany o każdej zmianie miejsca zamieszkania lub pobytu – dotyczy to również sytuacji dłuższego przebywania działkowca poza zgłoszonym miejscem zamieszkania, np. w związku z wyjazdem lub leczeniem.

MRR

6.  JAKIE SĄ ZASADY PRZYZNAWANIA CZŁONKOM ORGANÓW ROD ŚWIADCZEŃ PIENIĘŻNYCH LUB NAGRÓD?

Zasadą jest społeczne, tzn. nieodpłatne, pełnienie funkcji przez członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej ROD. Zawieranie z członkami Zarządu ROD umów cywilnoprawnych (umowy zlecenia lub umowy o dzieło) jest dopuszczalne, o ile umowy te dotyczą wykonania prac nie wynikających bezpośrednio z faktu sprawowania przez daną osobę konkretnej funkcji, np.: prezesa zarządu ROD, lecz prac innych, dodatkowych, wykraczających poza zakres obowiązków związanych ze sprawowaniem funkcji w Zarządzie ROD.

W celu udzielenia członkom Zarządu bądź Komisji Rewizyjnej ROD kwot pieniężnych celem „rekompensaty” za poświęcone przez te osoby czas i pracę na rzecz ogrodu, możliwym jest  przyznanie im świadczeń pieniężnych lub nagród. Do dnia 16 sierpnia 2016 r. świadczenia pieniężne z tytułu pracy społecznej w rodzinnych ogrodach działkowych mogły być przyznane członkom Zarządu i Komisji Rewizyjnej ROD zgodnie w wytycznymi wyszczególnionymi w uchwale Prezydium Krajowej Rady PZD nr 36/2015 w sprawie świadczeń pieniężnych i nagród wypłacanych z tytułu pracy społecznej w rodzinnych ogrodach działkowych. W myśl tej uchwały środki finansowe przeznaczone na świadczenia i nagrody były pokrywane w całości ze środków pochodzących z opłat ogrodowych uiszczanych przez działkowców z przeznaczeniem na zarządzanie ROD i pozostających w dyspozycji zarządu ROD. Środki te powinny być zaplanowane w preliminarzu finansowym uchwalonym przez walne zebranie członków ROD. Wysokość środków finansowych zaplanowanych w preliminarzu finansowym na świadczenia i nagrody nie mogła przekraczać wysokości środków, które Zarząd ROD jest zobowiązany przekazywać w skali rocznej w ramach partycypacji w finansowaniu działalności na rzecz ROD prowadzonej przez jednostki okręgowe i jednostkę krajową. Decyzję o podziale środków przeznaczonych na świadczenia i nagrody podejmował Zarząd ROD w formie uchwały po zasięgnięciu opinii Komisji Rewizyjnej ROD. Uchwała powinna zawierać: powołanie podstawy prawnej, imię i nazwisko osoby uprawnionej do pobierania świadczenia, funkcję pełnioną w organach ROD, wysokość przyznanego świadczenia i terminy wypłaty świadczenia.

Co do zasady brak jest możliwości przyznania członkom Zarządu lub Komisji Rewizyjnej ROD świadczeń pieniężnych lub nagród za rok ubiegły. Środki przeznaczone na świadczenia i nagrody powinny był zabezpieczone w preliminarzu finansowym uchwalanym na bieżący rok kalendarzowy.

 

Zgodnie z Uchwałą Prezydium Krajowej Rady PZD nr 36/2015 w sprawie świadczeń pieniężnych i nagród wypłacanych z tytułu pracy społecznej w rodzinnych ogrodach działkowych środki przeznaczone na wypłatę świadczeń pieniężnych dla członków Zarządu powinny zostać ujęte w preliminarzu uchwalonych na walnym zebraniu sprawozdawczym członków PZD w ROD i nie mogły przekraczać kwoty partycypacji. Wypłacone świadczenia lub nagrody przyznane niezgodnie z Uchwałą Prezydium KR PZD nr 36/2015 podlegają zwrotowi – decyzję w tym przedmiocie podejmuje Prezydium OZ w drodze uchwały. Niedopuszczalnym jest przyznanie członkom Zarządu ROD lub Komisji Rewizyjnej ROD świadczeń pieniężnych lub nagród w kwotach, które nie zostały ujęte w preliminarzu finansowym przyjętym na dany rok przez walne zebranie członków PZD w ROD.

W dniu 17 sierpnia 2016 r. Prezydium  KR PZD podjęło uchwałę nr 295/2016 w sprawie zmiany uchwały nr 36/2015. Obecnie walne zebranie może podjąć decyzję o przeznaczeniu na świadczenia i nagrody kwoty wyższej niż kwota partycypacji. Dla ważności takiej decyzji wymagane jest, aby przed przyjęciem preliminarza walne zebranie podjęło odrębną uchwałę, w której zostanie określona wysokość środków przeznaczonych na świadczenia i nagrody.

MRR

7. Kiedy przysługuje zwrot opłaty inwestycyjnej?

Zgodnie z § 147 ust. 1 pkt 1 i 2 Statutu PZD nowy działkowiec w roku nabycia praw do działki wnosi opłatę przeznaczoną na inwestycje, remonty i bieżącą konserwację infrastruktury ogrodowej. Wysokość opłaty inwestycyjnej jest ustalana przez Zarząd ROD. W sytuacji zbycia działki nabytej przez dniem 15 stycznia 2015 r. osoba, która zbywa działkę, jest uprawniona do otrzymania zwrotu opłaty inwestycyjnej wniesionej na rzecz ogrodu. Opłata zwracana jest po potrąceniu 5 % amortyzacji w skali roku. Opłata inwestycyjna zwracana jest proporcjonalnie do okresu użytkowania działki.  Zwrot opłaty inwestycyjnej pomniejszonej o kwotę amortyzacji przysługuje również w sytuacji, gdy działka została nabyta do dnia 14 stycznia 2015 r., zaś prawo do jej użytkowania zostało przeniesione w 2016 lub w 2017 r. Z dniem 15 stycznia 2015 r. utraciła moc uchwała nr 9/VIII/1999 Krajowej Rady PZD z dnia 17 listopada 1999 r. w sprawie opłaty inwestycyjnej. Obecnie obowiązująca Uchwała Krajowej Rady PZD nr 6/XXXIV/2015 w sprawie inwestycji i remontów w rodzinnych ogrodach działkowych, która weszła w życie 15 stycznia 2015 r., nie przewiduje możliwości uzyskania przez działkowca przenoszącego prawo do działki w ROD zwrotu opłaty inwestycyjnej. Oznacza to, że, jeżeli działka została nabyta w dniu 15 stycznia 2015 r. lub później, zwrot opłaty inwestycyjnej nie przysługuje.

MRR

8. Jakie uprawnienia przysługują członkom zarządów ROD? Kiedy konieczne jest uzyskanie przez Zarząd ROD pełnomocnictwa z Krajowej Rady PZD?

Kwestie te reguluje między innymi § 72 Statutu Polskiego Związku Działkowców, zgodnie z którym Zarząd ROD prowadzi sprawy ROD polegające na realizacji zadań koniecznych do zapewnienia bieżącego funkcjonowania ROD (sprawy zwykłego zarządu), a w szczególności:

1) realizuje obowiązki wynikające z prawa powszechnie obowiązującego, w tym przepisów podatkowych i regulujących kwestie porządku i czystości,

2) realizuje uchwały walnego zebrania,

3) ustanawia prawa do działek w ROD, zatwierdza przeniesienia praw do działek w ROD i stwierdza wstąpienie w stosunek prawny wynikający z prawa do działki w ROD,

4) wypowiada umowy dzierżawy działkowej,

5) przyjmuje w poczet członków PZD,

6) nadzoruje przestrzeganie regulaminu ROD,

7) czuwa nad przestrzeganiem przepisów związkowych przez członków PZD,

8) prowadzi i odpowiednio zabezpiecza dokumentację ROD, w tym dotyczącą działkowców oraz członków PZD,

9) prowadzi ewidencję działek,

10) dba o estetyczny wygląd ROD, organizując konkursy i podejmując inne działania służące dla osiągnięcia tego celu,

11) rozpatruje sprawy dotyczące wypełniania przez działkowców ich obowiązków,

12) rozpatruje sprawy dotyczące wypełniania przez członków PZD ich obowiązków wynikających z przepisów związkowych, a także sporów między nimi,

13) powołuje ogrodowych instruktorów Społecznej Służby Instruktorskiej,

14) udostępnia członkom PZD publikacje i inne materiały informacyjne pochodzące od organów nadrzędnych,

15) zarządza infrastrukturą ogrodową i utrzymuje ją w należytym stanie,

16) opracowuje plany oraz realizuje inwestycje i remonty zgodnie z trybem i zasadami obowiązującymi w PZD,

17) podejmuje działania w celu uzyskania i rozliczenia dotacji celowej ze środków publicznych,

18) rozporządza majątkiem ruchomym pozostającymi w dyspozycji ROD,

19) gospodaruje i rozporządza środkami finansowymi ROD w sposób zgodny z obowiązującymi przepisami i planem finansowym uchwalonym przez walne zebranie,

20) pobiera składki członkowskie, opłaty ogrodowe oraz inne należności,

21) terminowo reguluje zobowiązania ROD,

22) terminowo rozlicza i odprowadza należności wewnątrzorganizacyjne do organu wyższego stopnia według zasad ustalonych przez Krajową Radę.

 

Statut w § 72 zawiera przykładowe wyliczenie spraw, które zaliczyć należy do spraw zwykłego zarządu. Głównie są to sprawy, które bezpośrednio wiążą z bieżącym funkcjonowaniem ROD, są to sprawy konieczne do wykonania dla prawidłowego funkcjonowania ROD. W tego typu przypadkach Zarząd ROD załatwia sprawy samodzielnie reprezentując PZD, do czego umocowany jest na podstawie Statutu.

Na uwagę zasługuje również § 73 ust. 1 Statutu, zgodnie z którym w zakresie spraw zwykłego zarządu, o których mowa w § 72, zarząd ROD samodzielnie reprezentuje PZD, w tym w sprawach sądowych, administracyjnych i podatkowych. W tym zakresie zarząd ROD może samodzielnie zaciągać zobowiązania majątkowe w imieniu PZD.

Jeżeli chodzi natomiast o sprawy przekraczające zwykły zarząd wówczas członkowie Zarządu ROD zobowiązani są złożyć za pośrednictwem Okręgowego Zarządu Mazowieckiego wniosek o wydanie pełnomocnictwa przez Krajową Radę Polskiego Związku Działkowców. Do spraw przekraczających zwykły zarząd zaliczyć można: zawarcie umowy na wykonanie inwestycji.

SZ

9. Czy w przypadku likwidacji ROD w związku z realizacją inwestycji drogowej działkowcom przysługują odszkodowania?

Zgodnie z art. 18 ust. 1 g ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych, w przypadku gdy decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dotyczy rodzinnych ogrodów działkowych ustanowionych zgodnie z ustawą z dnia 13 grudnia 2013 r. o rodzinnych ogrodach działkowych, podmiot, w którego interesie nastąpi likwidacja rodzinnego ogrodu działkowego lub jego części, zobowiązany jest:

  • wypłacić działkowcom – odszkodowanie za stanowiące ich własność nasadzenia, urządzenia i obiekty znajdujące się na działkach;
  • wypłacić stowarzyszeniu ogrodowemu – odszkodowanie za stanowiące jego własność urządzenia, budynki i budowle rodzinnego ogrodu działkowego przeznaczone do wspólnego korzystania przez użytkujących działki i służące do zapewnienia funkcjonowania ogrodu;
  • zapewnić grunty zastępcze na odtworzenie rodzinnego ogrodu działkowego.

Mając powyższe na uwadze, należy odpowiedzieć twierdząco, gdyż ww. ustawa zapewnia działkowcom odszkodowanie za naniesienia i nasadzenia znajdujące się na działkach, a także gwarantuje im uzyskanie działki zastępczej na gruntach zastępczych zapewnionych w celu odtworzenia rodzinnego ogrodu działkowego.

SZ

10. Czyim obowiązkiem jest aktualizacja danych osobowych i adresu do korespondencji?

Zgodnie z § 15 pkt 7, § 19 pkt 7 oraz § 24 pkt 4 Statutu PZD każdy członek zwyczajny, członek współdziałający i członek wspierający ma obowiązek aktualizować swoje dane osobowe i adres do korespondencji.

Ponadto na podstawie § 9 ust. 2 pkt 6 Regulaminu ROD każdy działkowiec także ma w szczególności obowiązek aktualizować swoje dane osobowe i adres do korespondencji.

Aktualizacją danych osobowych oraz adresu do korespondencji zajmują się Zarządy ROD.

Niedopełnienie w/w obowiązków skutkuje doręczaniem korespondencji na niewłaściwy adres albo może zostać zaadresowana do nieodpowiedniej osoby. Korespondencja taka powróci do nadawcy ze skutkiem doręczenia, a wszelkie terminy będą biegły dalej.

PK

11.  Jakie są zasady dokonywania nasadzeń na działkach?

Działkowiec jest przede wszystkim zobowiązany do zagospodarowania w taki sposób, aby nie stwarzać zagrożeń lub utrudnień w korzystaniu z działek przez sąsiadów.

Na granicy działek, ale co istotne – za pisemną zgodą użytkownika sąsiedniej działki, można zakładać żywopłoty. Wysokość żywopłotu na granicy pomiędzy działkami ustalają sąsiadujący użytkownicy z tym, że nie może ona przekraczać 1 metra. Żywopłoty rosnące przy granicy działki z alejką (drogą wewnętrzną) nie mogą przekraczać wysokości 1 metra i muszą być prowadzone w ten sposób, aby nie przerastały poza granicę działki. Żywopłoty rosnące na granicy działki będącej jednocześnie granicą ROD nie mogą przekraczać wysokości 2 metrów i muszą być prowadzone w ten sposób, aby nie przerastały poza ogrodzenie ROD.

Gatunki i odmiany drzew owocowych słabo rosnących i karłowych należy sadzić w odległości co najmniej 2 metrów od granicy działki. W przypadku moreli należy zachować odległość co najmniej 3 metrów. Czereśnia i orzech włoski nie mogą być sadzone w odległości mniejszej niż 5 metrów od granicy działki, z wyjątkiem szczepionych na podkładach słabo rosnących, które można sadzić w odległości nie mniejszej niż 3 metry. Krzewy owocowe należy sadzić w odległości nie mniejszej niż 1 m od granicy działki, a krzewy leszczyny 3 metrów.

Dopuszcza się sadzenie drzew ozdobnych, w tym iglaków, pod warunkiem, że będą to gatunki i formy słabo rosnące. Drzewa takie należy sadzić w odległości co najmniej 2 m od granic działki. Natomiast możliwe jest sadzenie drzew ozdobnych w odległości 1 m od granicy działki, o ile ich wysokość nie przekroczy 2 m. Krzewy ozdobne silnie rosnące należy sadzić w odległości co najmniej 2 m, a krzewy słabo rosnące i płożące formy iglaków co najmniej 1 m od granic działki. W odległości 2 m od granicy działki wysokość drzew i krzewów ozdobnych nie powinna osiągać więcej niż 3 m.

W ROD obowiązuje całkowity zakaz uprawy maku oraz innych roślin, których uprawa jest zakazana na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.

Istotnym zagadnieniem jest cięcie i prześwietlanie drzew i krzewów. To działkowiec jest zobowiązany do cięcia i prześwietlania drzew oraz krzewów owocowych i ozdobnych w taki sposób, aby gałęzie nie przekraczały granic działki. W przypadku niedopełnienia tego obowiązku przez obowiązanego działkowca, użytkownik sąsiedniej działki może obciąć przechodzące gałęzie, o ile wcześniej wyznaczył sąsiadowi odpowiedni termin, tj. możliwy do spełnienia, do ich usunięcia. Uprawnienie takie przysługuje także Zarządowi ROD, gdy gałęzie przechodzą na teren ogólny ROD. Kosztem obcięcia gałęzi może zostać obciążony działkowiec, który zaniechał swojego obowiązku w tym zakresie.

Owoce opadłe z drzewa lub krzewu na grunt sąsiedni stanowią jego pożytki.

PK